روش های از بین بردن خط و خش از روی لوازم استیل

روش های از بین بردن خط و خش از روی لوازم استیل

به دلیل زیبایی ظاهری ای که استیل دارد از محبوبیت زیادی برای استفاده در لوازم آشپزخانه برخوردار است.اما پس از مدتی، دچار خط و خش می شود و زیبایی ظاهری لوازم آشپزخانه را تحت تاثیر قرار می دهد. مراحل ساده ای وجود دارد که می توان به راحتی خط وخش را از روی استیل از بین برد. که در این مقاله این روش ها مورد بررسی قرار می گیرد.

روش های از بین بردن خط و خش از روی لوازم استیل

متداول‌ترین روکش‌های فولاد ضدزنگ

قبل از اینکه بخواهیم راهکار و تکنیک‌های حذف خط‌ و خش به وجود آمده بر روی سطح فولاد ضدزنگ را بیان کنیم؛ لازم است با انواع مختلف روکش‌های فولاد ضدزنگ آشنا شویم. معروف‌ترین روکش‌های استنلس استیل که در لوازم خانه (مخصوصاً آشپزخانه) کاربرد دارند؛ عبارت‌اند از: روکش برس خورده، روکش صیقل داده شده و روکش ساتن.

در واقع هر یک از این نوع روکش‌ها دارای مشخصه‌های منحصربه‌فردی هستند که به روش و تکنیک‌های متنوعی برای ازبین‌بردن خط‌وخش نیاز دارند.


روکش برس خورده

اگر به روکش برس خورده فولاد ضدزنگ دارای  خطوط بسیار باریک و کم عمقی هستند که همگی در یک جهت و راستا قرار گرفته اند. این خطوط بر اثر برس خوردن سطح فولاد به وجود آمده اند و باعث مات شدن روکش فولاد میشوند.برای از بین بردن خط و خش‌های موجود بر روی این روکش ابتدا باید قسمت خراشیده شده را با یک شوینده و آب گرم تمیز کنید و سپس به کمک پارچه تمیز، سطح آن را کاملاً خشک کنید. بعد از این کار از سنباده یا پد استفاده کنید.  سنباده یا پد را باید به‌صورت دایره‌ای و بسیار آرام بر روی خراش حرکت دهید.  این عمل را تا زمانی که خراش هنوز وجود دارد؛ انجام دهید. سپس سطح آن را مجدداً با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید و خشک کنید.


روکش صیقل داده شده

سطح این روکش مانند آینه می‌باشد و بسیار براق است. برای ازبین‌بردن خط و خش‌های موجود بر روی روکش صیقلی نیز مانند روش قبلی عمل می‌کنیم. به این صورت که ابتدا محل آسیب‌دیده را با استفاده از آب گرم و مواد شوینده عاری از گردوخاک می‌کنیم و سپس آن را به‌خوبی خشک می‌نماییم. سپس به کمک یک جلادهنده و پارچه نرم، شروع به مالش‌دادن خراش می‌کنیم. این کار را تا زمانی انجام می‌دهیم که دیگر خط‌وخش بر روی سطح مشخص نباشد. در نهایت محل را به کمک آب و مواد شوینده تمیز وخشک می‌کنیم.


روکش ساتن

روکش ساتن از نظر براق بودن بین روکش برس خورده و روکش صیقلی قرار می‌گیرد. در واقع روکش ساتن مانند پارچه ساتن، مخمل گونه است. به همین دلیل برای ازبین‌بردن خط و خش‌های موجود بر روی این نوع روکش، باید از یک سنباده بسیار نرم استفاده کنید(تقریبا مشابه فولاد صیقلی باید رفتار کنید).


از بین‌بردن خش واضح و عمیق روی استیل

به‌طورکلی دو خش واضح و عمیق بر روی ظروف استیل ایجاد می‌شود که می‌توانید با استفاده از راه‌هایی که در ادامه بیان می‌شوند آن‌ها را از بین ببرید و البته پس از آن نیز به‌صورت کلی راه‌های ازبین‌بردن خط‌وخش روی یخچال، گاز استیل، سینک ظرف‌شویی استیل، ساعت استیل و قاشق استیل بیان خواهد شد.


از بین‌بردن خط و خش‌های واضح

خط و خش‌های واضح، به شکل بیشتری بر روی لوازم آشپزخانه دیده می‌شود که البته ازبین‌بردن آن‌ها نیز ساده‌تر است. برای انجام این کار تنها کافی است براق‌کننده‌های مخصوص را خریداری کنید. این براق‌کننده‌های مخصوص با نام جلا کننده  در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و  سبب براق شدن سطح استیل نیز می شوند. همچنین اگر ظروف استیل شما دارای لایه‌های محافظت‌کننده باشند نیز استفاده از این براق‌کننده برای آن‌ها مناسب است.


از بین‌بردن خط و خش‌های عمیق

برا از بین بردن خط و خش های عمیق از کاغذ سمباده استفاده می شود که باید تکه‌ای از کاغذ سنباده را مرطوب کنید و با آن خط و خش‌ها را از بین ببرید. با استفاده از این کار تمام سطوح در یک‌میزان خاصی قرار می‌گیرند و بالا و پایین‌های موجود بر روی وسیله استیل شما از بین می‌رود.  باید دقت داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان سنباده را جلو و عقب نکشید و برای ازبین‌بردن سطوح ناصاف، برخلاف دنده‌های آن اقدام نکنید. توصیه اکید می‌شود که اگر قصد ازبین‌بردن خراش‌های عمیق با استفاده از سنباده را دارید، حتماً از سنباده‌های بسیار نرم استفاده کنید. علاوه بر این، اگر سطوح استیل شما دارای لایه‌های ضد اثر انگشت باشند یا اینکه رنگ‌شدگی داشته باشند، نمی‌توان از سنباده برای ازبین‌بردن آن‌ها استفاده کرد.